4 redenen die je vooruitgang mogelijk tegenhouden!

Vol vertrouwen en meer toegewijd dan ooit ben je op dit moment aan het trainen met het idee dat je op de goede weg bent om je doelen te bereiken. Je weegt jezelf elke week, maar ziet eigenlijk niet echt een heuse vooruitgang. Je vraagt je af wat je verkeerd doet? Je hebt tenslotte elk artikel gelezen over training en voeding en elk YouTube-filmpje van je favoriete sportbekendheid nauwlettend bestudeerd. Hoe komt het dat je dan nog geen fitnessmodel of wereldkampioen powerliften bent?

 

Laat me duidelijk zijn. Ook al leven we in een tijd waar alles draait rond de ‘hier en nu’ mentaliteit, krachttraining vergt tijd. Zelfs de grootste sport atleten in welke discipline dan ook, hebben hun sportprestaties niet op een enkele dag bereikt. Wat ze wel deden was hun training plannen en vervolgens elk detail uitvoeren dat beschreven stond in hun trainingsprogramma. Een kampioen zijn heeft niets te maken met geluk hebben, het heeft meer te maken met toewijding naar je training toe, je passie voor je sport en het tijd maken voor je trainingen.

 

Wat houdt je vooruitgang nu werkelijk tegen?

1)    JE HEBT GEEN COACH

 

Zelfs de beste atleten in welke sport dan ook hebben een coach. Mensen die als coach dienen voor anderen hebben zelfs meestal ook nog een coach. Waarom? Het is steeds voordelig om een andere mening en kijk te hebben op je training.  Iemand die je kan wijzen op je technische fouten en zijn eigen ervaringen kan meegeven kan een groot voordeel bieden voor je eigen prestaties. Zelfs atleten die zichzelf op dit moment coachen hebben ergens in hun carrière iemand gehad als coach die hen op het juiste pad heeft geholpen. Een coach kan je begeleiden bij je vooruitgang, zorgt voor een optimaal herstel en schrijft een op maat gemaakt trainingsschema voor je. Ze wijzen je op fouten die je voor jezelf nooit eerlijk zou hebben opgemerkt. Een coach dient ook als motivatie en laat je je grenzen verleggen. Ervaring is kennis en kennis is vooruitgang!

 

2)    JE MAAKT EEN TRAININGPLAN GEBASEERD OP WAT JE ZIET OP SOCIALE MEDIA

 

Sociale media is een handig iets voor motivatie op te doen. Waar het niet goed voor is, is het maken van een succesvol programma. Je training baseren op degene die je terugvindt op Instagram of Facebook is een slechte basis. Om verschillende technieken te bekijken of tips te krijgen voor ondersteunende oefeningen kan dit wel gunstig zijn. Je mag nooit iemand anders zijn training exact volgen want iedereen zijn lichaam reageert anders op bepaalde trainingsprikkels. Wat voor jou kan werken wil niet zeggen dat dit zal werken voor je trainingspartner. In dit geval kan je een persoonlijk programma opmaken van wat je kan afleiden uit trainingsartikels of handboeken geschreven door gediplomeerde coaches. Of nog beter het inschakelen van een coach die een op maat gemaakt plan kan maken.

 

3)    JE BENT NIET BEZIG MET EEN VOEDINGSPLAN

 

Uit mijn eigen ervaring had ik geen besef van welke impact correcte voeding zou hebben op mijn prestaties tot dat ik begon met het volgen van een voedingsplan. Gaandeweg leerde ik meer en meer over voeding en training en dat was duidelijk zichtbaar aan mijn prestaties. Over de laatste 2 jaar zat mijn voeding perfect en dit is merkbaar in zowel mijn spiermassa als de vooruitgang die ik maakte in mijn 3 basislifts (squat, bench, deadlift). Eten wat je wilt wanneer je wilt is heerlijk maar je mag niet verwachten dat je hiermee optimale resultaten gaat zien zonder je lichaam te voorzien van de voedingsstoffen die het nodig heeft. Je lichaam heeft nood aan een perfecte ratio van eiwitten, koolhydraten en vetten om ervoor te zorgen dat je op een hoge intensiteit kunt trainen en het allerbelangrijkste optimaal kunt herstellen. Voeding vergt tijd maar gaat vanzelf wanneer je ertoe aanzet en de resultaten ziet volgen.

 

4)    JE HEBT GEEN DOEL VOOR OGEN OP LANGE TERMIJN

 

Vooruitgang in welke sport dan ook is niet lineair. Als een beginner lijkt het dat elke keer je gaat trainen je beter en beter wordt. Dit zal niet eeuwig blijven doorgaan en je komt op een moment waar deze vooruitgang zal vertragen of zelfs stoppen. Dit is waarom het zo belangrijk is om een op lange termijn vooruitzicht te hebben en je aan je trainingsprogramma te houden. Wanneer je te snel wilt gaan en je geen focus hebt voor de basisprincipes zoals techniek, mobiliteit en stabiliteit riskeer je om een blessure op te lopen. Ik begrijp als geen ander de verleiding die heerst op elke keer opnieuw je grenzen af te tasten en steeds meer en meer willen presteren tijdens je training. Dit is het helaas niet waard als je het op lange termijn bekijkt. Je centraal zenuwstelsel wordt zwaar belast door trainingen met een hoge intensiteit en je vermoeidheid bouwt zich op als je telkens probeert om week na week te verbeteren. Onvoldoende rust zal leiden tot moeilijke trainingen en uiteindelijk zal dit je tegenhouden om vooruitgang te boeken. Hou al je glorie tot op een geplande peakdag!

About the author: Gregg

Leave a Reply

Your email address will not be published.