Voedingstips voor onderweg

 

 

We hebben het allemaal hoogstwaarschijnlijk al eens meegemaakt. Je dieet is al een tijdje perfect aan het gaan en plots is daar een gepland tripje of werketentje/meeting. Voor veel mensen kan dit op mentaal vlak een struikelblok vormen om deze omstandigheden in hun dieet te plannen. Dankzij mijn ervaring met verschillende mensen en ook mijn eigen drukke levenstijl, heb ik doorheen de jaren verschillende tips weten toepassen op mijn eigen dieet.

Tip 1: Wees realistisch

Weet dat niet alles 100% kan matchen met je dieetplan. Dit is heel belangrijk om te begrijpen om zo je stress niveau te laten zakken wanneer je op reis bent of in een belangrijke meeting zit. De kans is klein dat je een voedselweegschaal tevoorschijn kunt halen en perfect 300 gram kip, 2 eetlepels pindakaas en een volledige kom met groenten gaat kunnen afwegen. Als dit wel zo is heb je gewoon de beste baas in de wereld!

Tip 2: Less is more

Eenvoud boven alles! Probeer er gewoon aan te geraken dat eiwitrepen, shakes en noten deel kunnen uitmaken van je dieet. Ga opzoek naar voeding met een hoog eiwitgehalte en laag in vet, voeg eventueel goed vetten toe. Wat ik zeker kan aanraden van voeding dat je zo kan meenemen is beef jerky ( hoog eiwitgehalte, laag in vet en koolhydraten wat het een ideale eiwitsnack maakt voor onderweg), een eiwitshake ( je hebt hier heel veel variatie in maar ik raad een gewone whey aan voor het hoog eiwitgehalte en het lage koolhydratengehalte), eiwitrepen (zoals Quest bars doordat ze vol met vezels zitten). Verder heb je ook platte kaas, skyr en Griekse yoghurt als basis voor een heerlijk onderweg-ontbijt. Wanneer je 10 minuten extra tijd hebt, kun je op voorhand havermout maken of een goed gekruide kipfilet als gezonde snack. Wat ook snel bereid is kan een salade zijn met ei, kalkoen, kip, witte vis, tonijn of tofu. Om mijn gezonde vetten binnen te krijgen probeer ik altijd één van bovenstaande eiwitbronnen te combineren met noten, advocado, zalm of zaden. Het duurt letterlijk 2 minuten om hiervan een maaltijd te maken en dus ideaal voor onderweg mee te nemen. Wees gewoon voorbereid om deze op voorhand al klaar te leggen.

Tip 3: Vraag wat je wilt

Deze tip is voornamelijk van toepassing wanneer je op zakenlunch bent. Wanneer je op een belangrijke lunch bent zal dit hoogstwaarschijnlijk plaatsvinden in een voorstaand restaurant. Hier zal het dus niet zo moeilijk zijn om iets speciaals voor je te vragen dat toch in je dieet past. Wanneer je weet dat je volgende maaltijd moet bestaan uit eiwitten, groenten en wat vet bestel dan een steak met wat gestoomde groenten. Wanneer je weet dat er saus bij de steak zit, vraag dan gewoon dat ze deze apart serveren. Hierdoor kan je perfect binnen je dieet eten tijdens je zakenlunch. Wanneer je nog koolhydraten moet eten bestel je simpelweg wat rijst of een gestoomde aardappel als deze beschikbaar is. Er zijn meer dan voldoende eenvoudige en mogelijkheden, maar je moet het durven vragen. Kleine veranderingen zijn niet zo moeilijk voor een professionele keuken, maar zullen wel een verschil voor jou dieet maken.

Tip 4: zoek de juiste balans

Probeer flexibel om te gaan met je dieet. Wanneer je weet dat je absoluut niet van die heerlijke desserten gaat kunnen blijven op je etentje later op de dag, probeer dan doorheen de dag gewoon wat minder te eten en spaar je calorieën voor je etentje. Je calorie-inname is het aller belangrijkste tijdens je dieet. Verminder het aantal koolhydraten en vetten tijdens je lunch zodat je je niet schuldig hoeft te voelen tijdens het eten van dat dessertje. Het is geen schande als je je dagelijks voedingsplan eens aanpast, maar maak er geen gewoonte van.

Wanneer je deze tips toepast tijdens een trip of zakenlunch kan je hen met een gerust hart  combineren met je dieet. Succes!

About the author: Gregg

Has one comment to “Voedingstips voor onderweg”

You can leave a reply or Trackback this post.

  1. Bablofil - juni 6, 2017 at 12:08 pm Reply

    Thanks, great article.

Leave a Reply

Your email address will not be published.